Franziska Schmidt
Ingénieur-chercheur en ouvrages d’art – réduction de la vulnérabilité des ouvrages aux risques climatiques et aux actions évolutives
CFR / MAST - Département Matériaux et Structures
EMGCU - Expérimentation et modélisation pour le génie civil et urbain
Marne-la-Vallée
Bâtiment: Building: Bienvenüe
14-20 Boulevard Newton$Champs-sur-Marne$77447 Marne-la-Vallée Cedex 2
Bureau: Office: F012
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In case of emergency:
Fadila Ghedjati
Franziska Schmidt
Ingénieur-chercheur en ouvrages d’art – réduction de la vulnérabilité des ouvrages aux risques climatiques et aux actions évolutives
CFR / MAST - Département Matériaux et Structures
EMGCU - Expérimentation et modélisation pour le génie civil et urbain
Je travaille pour l'Université Gustave Eiffel (anciennement IFSTTAR, et encore plus anciennement LCPC) depuis 2009, sur divers projets de recherche nationaux et internationaux portant principalement sur l'effet du trafic et autres actions (naturelles, climatiques par exemple) sur les structures de génie civil. Je suis impliquée dans différentes expertises sur l'évaluation structurelles de structures existantes.
Aujourd'hui, en tant que data scientist, j'essaie de faciliter l'introduction de ces méthodes de traitement de données dans le domaine du génie civil, et plus particulièrement des ouvrages d'art.
After MSc and PhD in civil engineering, I have been working for Université Gustave Eiffel (former IFSTTAR, and even former LCPC) since 2009, on various European and national research projects on impact of traffic loads and other (e.g. climate) actions on structures. I am involved in several expertise studies of assessment of existing, ageing structures. Nowadays, as data scientist, I try to integrate these innovative ways to treat data in the more traditionnal world of bridges and structures.
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Liste de publications
Subsurface characterization of Removable Urban Pavements (RUP) using Ground Penetrating Radar (GPR). 20th International Conference on Ground Penetrating Radar (GPR 2024), Jilin University, Jun 2024, Changchun, China
ML-based Model for the Estimation of Pavement Elastic Modulus from Deflection Velocity Measurement. Transport Research Arena (TRA) 2024, Apr 2024, Dublin, Ireland. , 2024, Lecture Notes in Mobility
New approach to monitor bridge piers subjected to scour using rocking vibrations. Journal of Civil Structural Health Monitoring, 2024, 14, pp.817-829
⟨10.1007/s13349-023-00755-9⟩
UAV-based Localization of Removable Urban Pavement Elements Through Deep Object Detection Methods. PETRA '24: 17th International Conference on PErvasive Technologies Related to Assistive Environments, Jun 2024, Crète, Greece. pp.440-448
⟨10.1145/3652037.3663934⟩
Lavergne, Silvia Ientile, André Orcesi, Franziska Schmidt. Adjustment of sensitivity factors for the assessment of reinforced concrete Open Frame underpass short span bridge. 15th fib PhD Symposium, fib (Fédération international du béton), Aug 2024, Budapest, Hungary
H2020 Project HERON. 10th conference Transport Research Arena (TRA 2024), Apr 2024, Dublin, Ireland. 2024
AI-based Model for the Estimation of Pavement Elastic Modulus from Deflection Velocity Measurement. Journées Techniques Routes 2024, Feb 2024, Nantes, France
ML-Based Model for the Estimation of the Pavement Elastic Modulus via Deflection. Transport Research Arena (TRA), Apr 2024, Dublin, Ireland
Numerical modeling of pavement deflection behavior under the Traffic Speed Deflectometer. IFSTTAR - Institut Français des Sciences et Technologies des Transports, de l'Aménagement et des Réseaux. 2024
⟨10.57745/QNUCI6⟩
Assessment of Tsunami Damage to Buildings in Resilient Byblos City and Uncertainty Considerations. ICASP14, Jul 2023, Dublin, Ireland
On the variants of SVM method for the estimation of soil elastic modulus from TSD model: Numerical parametric study. Transportation Engineering, 2023, 13, pp.100187
⟨10.1016/j.treng.2023.100187⟩
A novel extreme gradient boosting algorithm based model for predicting the scour risk around bridge piers: application to French railway bridges. European Journal of Environmental and Civil Engineering, 2023, 27 (3), pp.1104-1122
⟨10.1080/19648189.2022.2072957⟩
Analyse et prédiction de séries temporelles multivariées pour la surveillance de la santé d'ouvrages d'art. GRETSI 2023, XXIXème Colloque Francophone de Traitement du Signal et des Images, Aug 2023, Grenoble, France
Weather condition effect on the road surface friction: A Preliminary assessment based on sensor data. IALCCE2023, Politecnico di Milano, Jul 2023, Milan, Italy. 9 p
Probabilistic Framework for Assessment of Existing Bridges Under Abnormal Loads. ICASP14, Jul 2023, Dublin, Ireland
Machine learning-based modelling for numerical evaluation of the traffic speed deflectometer performance. YRS2023 - 11th Young Researchers Seminar, May 2023, Lisbonne, Portugal
⟨10.5281/zenodo.8010830⟩
Semi-probabilistic methods for the assessment of existing concrete structures: An overview. Eighth International Symposium on Life-Cycle Civil Engineering, IALCCE 2023, Politecnico di Milano, Jul 2023, Milan, Italy
FriC-PM: Machine Learning-based road surface friction coefficient predictive model using intelligent sensor data. Construction and Building Materials, 2023, 370, pp.130567
⟨10.1016/j.conbuildmat.2023.130567⟩
Lavergne. Sensitivity Analysis of Adjusted Partial Factors for the Assessment of an Existing Reinforced Concrete Bridge. ICASP14, 14th International Conference on Application of Statistics and Probability in Civil Engineering, Jul 2023, Dublin, Ireland
An interpretable model for bridge scour risk assessment using explainable artificial intelligence and engineers’ expertise. Structure and Infrastructure Engineering, 2023, pp.1-13
⟨10.1080/15732479.2023.2230564⟩
Flood damage inspection and risk indexing data for an inventory of bridges in Central Greece. Data in Brief, 2023, 48, pp.109062
⟨10.1016/j.dib.2023.109062⟩
Approche basée sur l'apprentissage automatique pour la détection d'anomalies lors de la surveillance d'ouvrages. 8ème congrès international francophone Diagnobéton 2023, Université Gustave Eiffel; Institut de recherche en Génie civil et Mécanique - GEM; Confédération Française pour les Essais Non Destructifs - COFREND, Oct 2023, Nantes, France. pp.169-177
⟨10.26168/ajce.41.4.20⟩
A comparison of the French and Japanese scour risk assessment procedures for railway infrastructure. 11th International Conference on Scour and Erosion, Sep 2023, Copenhague, Denmark
Analyse statistique de la capacité portante d’un quai de port maritime. Academic Journal of Civil Engineering, 2023
⟨10.26168/ajce.41.3.9⟩
Bercher. SHM analysis for damage detection using time series analysis methods. IALCCE 2023, Eighth International Symposium on Life-Cycle Civil Engineering, Fabio Biondini, Dan M. Frangopol, Jul 2023, Milan, Italy. pp.2227-2234
⟨10.1201/9781003323020-272⟩
Lavergne, André Orcesi, Franziska Schmidt. Analyse des problématiques liées à l’évaluation structurale des ouvrages existants. JFMS 2023, 12èmes journées de fiabilité des matériaux et des structures, AUGC, Jun 2023, La Rochelle, France. pp.167-176
⟨10.26168/ajce.41.3.18⟩
Background clutter amplitude and frequency of GPR signals to analyse water content in sedimentary deposits: Urban infrastructure environment. Environmental Research, 2022, 212, pp.113189
⟨10.1016/j.envres.2022.113189⟩
Definition of Optimized Indicators from Sensors Data for Damage Detection of Instrumented Roadways. Sensors, 2022, 22 (15), pp.5572
⟨10.3390/s22155572⟩
Database Construction based upon Numerical Modelling of Pavement Deflection Behaviour under the Traffic Speed Deflectometer. 25e Congrès Français de Mécanique, Aug 2022, Nantes, France
Bridge-specific flood risk assessment of transport networks using GIS and remotely sensed data. Science of the Total Environment, 2022, 850, pp.157976
⟨10.1016/j.scitotenv.2022.157976⟩
Monitoring of Real Sites affected by Scour: Observation, Analysis and Feedback of Field Data. Proceedings of the 39th IAHR World Congress, Jun 2022, Grenade, Spain. 10 p., photos, graph., bibliogr
Features detection using vibration analysis: Monitoring of a French Bridge. 3rd International Conference on Natural Hazards and Infrastructure, ICONHIC 2022, National Technical University of Athens, Jul 2022, Athens, Greece
GPR monitoring for road transport infrastructure: A systematic review and machine learning insights. Construction and Building Materials, 2022, 324, pp.126686
⟨10.1016/j.conbuildmat.2022.126686⟩
Investigating the effects of climate change on structural actions. Structural Engineering International, 2022, 32 (4), pp.563-576
⟨10.1080/10168664.2022.2098894⟩
Fret connecté : les leçons du projet Ensemble. Revue Générale des Routes et de l'Aménagement, 2022, 995, pp.58-62
A review of Soils, Structures and Hydraulics: Expertise and Applied Research (SSHEAR) project. ICSE10, 10th International Conference on Scour and Erosion, Oct 2021, on line, United States. pp.477-486
Scour monitoring of a bridge pier through eigenfrequencies analysis. SN Applied Sciences, 2021, 3, pp.303
⟨10.1007/s42452-021-04282-4⟩
Dynamic response of a cracked multi-span continuous beam subjected to a moving multi-axle vehicle load. International Conference on Structural Health Monitoring of Intelligent Infrastructure, Jun 2021, Porto, Portugal
Fatigue analysis of a bridge deck using the peaks-over-threshold approach with application to the Millau viaduct. SN Applied Sciences, 2020, 2, pp.1416
⟨10.1007/s42452-020-3117-1⟩
Hanaor, Sen Yu, et al.. Enhancement of Hydroxyapatite Dissolution through Krypton Ion Irradiation. Journal of Materials Science and Technology, 2020, 38, pp.148-158
⟨10.1016/j.jmst.2019.03.048⟩
Probabilistic analysis of the effect of the combination of traffic and wind actions on a cable-stayed bridge. Bridge Structures, 2019, 15 (3), pp. 121-138
⟨10.3233/BRS-190151⟩
A French experience of Structural Health Monitoring of scour affecting river infrastructures. PIANC - Smart Rivers 2019, Sep 2019, Lyon, France. 3p
Soils, Structures and Hydraulics: Expertise and Applied Research (SSHEAR) Project. WCRR2019, 12th World Congress on Railway Research, Oct 2019, Tokyo, Japan. 6p
Projet de recherche ANR SSHEAR sur les affouillements (Janvier 2015-Septembre 2019): journée publique de restitution. [Rapport de recherche] IFSTTAR - Institut Français des Sciences et Technologies des Transports, de l'Aménagement et des Réseaux. 2019, 40p
Additive manufacturing of ceramics from preceramic polymers: A versatile stereolithographic approach assisted by thiol-ene click chemistry. Additive Manufacturing, 2019, 27, pp.80-90
⟨10.1016/j.addma.2019.02.012⟩
Some elements about scale effect on scour studies. 38th IAHR World Congress, Sep 2019, Panama city, Panama. 7p
⟨10.3850/38WC092019-0748⟩
Self-diagnosis of road networks : An enabling technology of the 5th generation roads. International Symposium on roads, Bridges and Tunnels (ISRBT'19), University of Thessaloniki, Nov 2019, Thelassonique, Greece
Scour monitoring on bridge pier - methodology and implementation. River Flow 2018 - 9th International Conference on Fluvial Hydraulics, Sep 2018, Lyon, France. 8p
⟨10.1051/e3sconf/20184003020⟩
Extensive Infrastructure Design Criteria Review. [Research Report] IFSTTAR - Institut Français des Sciences et Technologies des Transports, de l'Aménagement et des Réseaux. 2018, 42 p
Pavement and Bridge Impact Assessment of vehicles within project Falcon. 15 th International Symposium on Heavy Vehicule Transport Technology : HVTT 15, Oct 2018, Rotterdam, Netherlands. 11 p
Definition of Representative Road Network Library. [Research Report] IFSTTAR - Institut Français des Sciences et Technologies des Transports, de l'Aménagement et des Réseaux. 2018, 66 p
Hanaor, et al.. Nanostructural insights into the dissolution behavior of Sr-doped hydroxyapatite. Journal of the European Ceramic Society, 2018, 38 (16), pp.5554-5562
⟨10.1016/j.jeurceramsoc.2018.07.056⟩
FALCON IV: Validation of Smart Infrastructure Access Policy. 15th International Symposium on Heavy Vehicule Transport Technology : HVTT 15, Oct 2018, Rotterdam, Netherlands. 14 p
FALCON II. : Input for a european PBS definition : review of vehicle legislations and infrastructure design criteria. 15 th International Symposium on Heavy Vehicule Transport Technology : HVTT 15, Oct 2018, Rotterdam (NL), Netherlands. 13 p
Research program SSHEAR: Recent advances on the understanding and the control of scour phenomena. 9th International Conference on Scour and Erosion, Nov 2018, TAIPEI, Taiwan. 7p
FALCON III: Defining a performance-based standards framework for high capacity vehicles in Europe. 15th International Symposium on Heavy Vehicule Transport Technology : HVTT 15, Oct 2018, Rotterdam, Netherlands. 13 p
Definition and Validation of a Smart Infrastructure Access Policy utilising Performance-Based Standards. [Research Report] IFSTTAR - Institut Français des Sciences et Technologies des Transports, de l'Aménagement et des Réseaux. 2018, 150 p
Recommendations for EC Wide regulatory framework (legislation) on dimensions and loads of vehicles. [Research Report] IFSTTAR - Institut Français des Sciences et Technologies des Transports, de l'Aménagement et des Réseaux. 2017, 10 p
Extreme effects on bridges caused by traffic and wind. 23ème Congrès Français de Mécanique, Aug 2017, LILLE, France. 4 p., bibliogr
Compréhension et maîtrise des risques d'affouillements: développements récents. GEORAIL 2017, 3ème Symposium International, Nov 2017, Marne la Vallée, France. 10p
Update of the theoretical validation of the driving controls strategy and safety/stability assessment by simulation and benchmarking and result of Task 4.4.4.. [Research Report] IFSTTAR - Institut Français des Sciences et Technologies des Transports, de l'Aménagement et des Réseaux. 2017, 67 p
Compréhension et maîtrise des risques d'affouillements : développements récents. ICSMGE 2017, 19th International Conference on Soil Mechanics and Geotechnical Engineering, Sep 2017, Séoul, Corée du Sud. 4p
Effects on bridges of the various vehicle configurations. [Research Report] IFSTTAR - Institut Français des Sciences et Technologies des Transports, de l'Aménagement et des Réseaux. 2017, 58 p
Accurate and Up-to-Date Evaluation of Extreme Load Effects for Bridge Assessment, In: Materials and Infrastructures 1. Accurate and Up-to-Date Evaluation of Extreme Load Effects for Bridge Assessment, In: Materials and Infrastructures 1, ISTE Editions; WILEY, pp 175-184, 2016, 978-1-78630-029-4
Utilisation des ponts routiers pour le pesage et le contrôle des poids lourds. ATEC ITS France, Jan 2016, Montrouge, France. 8 p
Investigation of Truck Weights and Dimensions using WIM Data. 6th European Transport Research Conference: "Moving Forward Innovative Solutions for Tomorrow's Mobility", Apr 2016, VARSOVIE, Poland. pp.811-819
⟨10.1016/j.trpro.2016.05.029⟩
WIM data for investigation of truck weights and dimensions. 7th International Conference on Weigh-In-Motion (ICWIM7), Nov 2016, FOZ DO IGUACU, Brazil.
Direct enforcement of overload by WIM. ICWIM7 - 7th International Conference on Weigh-In-Motion, Nov 2016, FOZ DO IGUACU, France. 10 p
A mixture peaks over threshold approach for predicting extreme bridge traffic load effects. Probabilistic Engineering Mechanics, 2016, 43, pp.121-131
⟨10.1016/j.probengmech.2015.12.004⟩
Theoretical validation of the driving controls strategy and safety/stability assessment by simulation and benchmarking. [Research Report] IFSTTAR - Institut Français des Sciences et Technologies des Transports, de l'Aménagement et des Réseaux. 2016, 102 p
Assessment of effect in bridge loading of changes in Traffic regulations. ICWIM7 - 7th International Conference on Weigh-In-Motion, Nov 2016, FOZ DO IGUACU, France. 9 p
Use of B-WIM for Monitoring Traffic on a Specific Route on France. ICWIM7 - 7th International Conference on Weigh-In-Motion, Nov 2016, FOZ DO IGUACU, France. 7 p
Proceedings of the International Conference on Weigh-in-Motion. ICWIM7 - 7th International Conference on Weigh-In-Motion, Nov 2016, FOZ DO IGUACU, France. International Society for Weigh-In-Motion, 459 p., 2016
Effect on bridge load effects of vehicle transverse in-lane position: a case study. Journal of Bridge Engineering, 2015, 20, 12p
⟨10.1061/(ASCE)BE.1943-5592.0000763⟩
Heavy vehicle traffic and overload monitoring and applications in France. 25ème Congrès de l'AIPCR, Nov 2015, SEOUL, France. 12 p
Automated overload enforcement by WIM. 25 ème congrès de l'AIPCR, Nov 2015, SEOUL, France. 14 p
Random materials modeling : Statistical approach proposal for recycling materials. Congrès Français de Mécanique, Aug 2015, Lyon, France. 3 p
A Review of Probabilistic Methods of Assessment of Load Effects in Bridges. Structural Safety, 2015, 53, pp 44-66
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Inflammation-Induced Acute Phase Response in Skeletal Muscle and Critical Illness Myopathy. PLoS ONE, 2014, 9 (3), pp.e92048
⟨10.1371/journal.pone.0092048⟩
Accurate and up-to-date evaluation of extreme load effects for bridge assessment. TRA - Transport Research Arena, Apr 2014, France. 8p
Bridge weigh-in-motion on steel orthotropic decks and application to bridge assessment. TRB annual meeting 2013, Jan 2013, France. 17p
A peaks-over-threshold analysis of extreme traffic load effects on bridges. Young Research Seminar 2013, Jun 2013, France. 13p
Impacts from truck traffic on road infrastructure. Routes/roads, 2013, 358, pp 75-83
Applying Weigh-in-motion traffic data to reliability based assessment of bridge structures. ICOSSAR2013, 11th International Conference on Structural Safety & Reliability, Jun 2013, France. 8p
Extrapolation of traffic data for development of traffic load models: assessment of methods used during background works of Eurocode. IABMAS2012, 6th Conference on Bridge Maintenance, Safety and Management, Jul 2012, LAC DE COME, Italy. 7p
Designing WIM data aggregating systems. International Conference on Weigh-In-Motion ICWIM6, Jun 2012, France. 11p
Proceedings of the International Conference on Weigh-in-Motion, ICWIM6. Proceedings of the International Conference on Weigh-in-Motion, ICWIM6, INTERNATIONAL SOCIETY FOR WEIGH-IN-MOTION, 548p, 2012
Bridge weigh-in-motion on steel orthotropic decks and application to bridge assessment. Transportation Research Board 91th Annual Meeting, Jan 2012, France. 17p
Analysis of B-WIM Signals acquired in Millau Orthotropic Viaduct Using Statistical Classification. International Conference on Weigh-in-Motion, Jun 2012, France. pp 43-52
Experimentation of a bridge WIM system in France and applications for bridge monitoring and overload detection. International Conference on Weigh-In-Motion ICWIM6, Jun 2012, France. 8p
Assessing confidence intervals of extreme traffic loads. International Conference on Weigh-In-Motion ICWIM6, Jun 2012, France. 8p
Impact of longer and heavier trucks on bridges. 12th International symposium on heavy vehicle transport technology, Sep 2012, France. 10p
Estimation statistique des charges extrêmes de trafic sur les ouvrages d’art. Journées Ouvrages d'Art 2012, May 2012, France. 21p
Investigation on existing Bridge Formulae and background for the development of a European Bridge Formula. PIARC World Congress, Sep 2011, Mexico. 12p
Heavy Vehicle Weights Limitations for Bridge Safety and Durability: Needs and requirements Toward Advanced Bridge Formulae. TRB / Truck Size and Weight Committee, Jan 2011, France. 32p
Assessment of a Bridge WIM System on Integral Concrete Bridges and on Steel Orthotropic Decks. 1o Seminario Internacional de Pesagem en Movimento, Apr 2011, France. 9p
Current International Bridge Formulae: Who Uses What?. Transportation Research Board 90th Annual Meeting Truck Size and Weight Committee Meeting, Jan 2011, France. 20p
Effet du trafic sur les ouvrages d’art : Projet Européen TEAM. Journées Ouvrages d'Art 2010, Jun 2010, France. 11p
Energy pumping for mechanical systems involving non-smooth Saint-Venant terms. International Journal of Non-Linear Mechanics, 2010, 45 (9), pp.866-875
⟨10.1016/j.ijnonlinmec.2009.11.018⟩
WIM data to assess consequences of new traffic regulations. The Fifth International Conference on Bridge Maintenance, Safety and Management, IABMAS 2010, Jul 2010, France. 6p
Computation of the solutions of the Fokker-Planck equation for one and two DOF systems. Communications in Nonlinear Science and Numerical Simulation, 2009, 14 (2), pp.529-542
⟨10.1016/j.cnsns.2007.09.004⟩
How to Improve Confidence in Calculations for Non-smooth Dynamical Systems. Journal of Vibration and Control, 2008, 14 (1-2), pp.231-253
⟨10.1177/1077546307079406⟩
Prestation d'expertise
Service expertise
INFRASTAR vise à développer les connaissances et l'expertise pour un management optimal et fiable des structures. Appliqué aux ponts et aux éoliennes, ce projet répond à 3 défis majeurs: 1 / modélisation avancée du comportement du béton à la fatigue, 2 / nouvelles méthodes d'évaluations non destructives pour la détection précoce des dommages, 3 / approche probabiliste de la fiabilité de la structure en fatigue. Les méthodes existantes et l'état de l'art reposent sur un conservatisme excessif qui induit des coûts de maintenance élevés, et fait obstacle au développement durable et à la compétitivité. INFRASTAR propose des solutions innovantes pour la gestion des infrastructures. Piloté par l’IFSTTAR, ce projet implique 12 doctorants répartis dans 5 instituts de 5 pays européens. Le consortium comprend 4 partenaires académiques (AAU, BAM, EPFL, IFSTTAR) et 4 partenaires industriels (COWI, GUD, NEOSTRAIN, PHIMECA). L’approche multidisciplinaire engagée améliorera les connaissances pour optimiser la conception de nouvelles structures, pour une vérification plus réaliste de la sécurité structurelle et pour une prédiction plus précise de la durée de vie résiduelle des structures existantes. Ce projet affirme l’engagement de l’IFSTTAR dans la gestion des structures, notamment du parc éolien et la mise en place d’un management efficace basé sur le développement des méthodes de mesures non destructives et leur utilisation dans une politique de maintenance intelligente.
http://infrastar.eu/Contacts Université Gustave Eiffel
NedellecNathalie
SOMMASéverine
AbrahamOdile
SchmidtFranziska
Un système intégré pour soutenir les décisions opérationnelles et stratégiques avec pour objectif d’accroître la résilience de l'infrastructure
PANOPTIS vise à exploiter les outils et services existants (par exemple, les modèles climatiques, la modélisation des événements extrêmes et de leurs impacts, les systèmes d'alerte précoce (EWS), les capteurs de surveillance de la santé structurelle / environnementale et les services de l'UE, tels que Copernicus), ainsi que des solutions novatrices (imagerie terrestre et par satellite pour l'inspection de l'infrastructure, techniques avancées d'apprentissage et de fusion de données, etc.) en vue de fournir une plate-forme intégrée pouvant être appliquée à l'infrastructure, traitant de la compréhension des risques multiples, de la prévention intelligente et de la préparation, plus rapide et adaptée et réponse efficace. Le nouveau système intégré pour soutenir les décisions opérationnelles et stratégiques a pour objectif d’accroître la résilience de l'infrastructure.
Plus d'information sur la page internet du projet: http://www.panoptis.eu/
Contacts Université Gustave Eiffel
ChevalierChristophe
IENTILESilvia
AdelaideLucas
SOMMASéverine
BESSMANNErik
SchmidtFranziska
Stage avec financement du projet fédérateur ITE
Le but est d'analyser et comparer les méthodes d'analyse des ouvrages existants, sur un ouvrage réel du réseau Cofiroute. Ce travail s'inscrit dans diverses collaborations.
Le patrimoine d’infrastructures routières est vieillissant mais doit résister à des charges et sollicitations ne correspondant pas à celles ayant donné lieu à son dimensionnement. Par exemple, les charges de trafic routier ont augmenté en volume et en amplitude depuis la mise au point des Eurocodes dans les années 80. De plus, nous disposons actuellement de connaissances supplémentaires permettant de mieux caractériser les matériaux constituant ces ouvrages d’art.
Il existe différentes méthodes, non normalisées permettant d’évaluer cet état structurel : bien sûr, appliquer à nouveau le code de calcul ayant donné lieu au dimensionnement permet de caractériser l’évolution de la situation. Par ailleurs, l’application des Eurocodes est encore la méthode à utiliser en premier pour analyser des ouvrages existants, sachant qu’il est probable que le résultat sera que l’ouvrage ne dispose pas des réserves structurelles existantes. Ainsi, il est possible d’appliquer des méthodes proposées par les bulletins fib 80 et 76 pour évaluer les ouvrages, sur la base de connaissances supplémentaires, comme par exemple des auscultations réalisées, des données sur les sollicitations…
Le stagiaire devra en premier se familiariser avec les codes de dimensionnement en vigueur (Eurocodes et ISO2394 :2015), et les méthodes proposées actuellement pour la mise à jour de l’évaluation de la fiabilité des ouvrages (bulletins fib). Une analyse comparative sera proposée, listant les paramètres d’entrée, ceux de sortie, les avantages et inconvénients de chaque méthode… Ces méthodes seront appliquées sur quelques exemples simples de structures.
Ensuite, un ouvrage réel, existant sur autoroute sera analysé. Sur la base des plans de réalisation de l’ouvrage, son recalcul sera réalisé avec des outils existants. Les informations existantes, par exemple au sujet du trafic passant sur l’ouvrage ou de l’état de ces matériaux, permettant de réévaluer les indices de fiabilité de cet ouvrage particulier.
Pour finir, une discussion et des conclusions sur l’applicabilité de ces différentes méthodes seront proposées.