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Anne DE BORTOLI

Chercheur associé

Research Associate

Activités de recherche

Anne de Bortoli est ingénieur en génie urbain et docteur en transport. Ses travaux de recherche portent sur l'évaluation environnementale et durable des systèmes de transport, par le biais de modèles quantitatifs.

Research activity

Anne de Bortoli has a PhD in urban and regional planning, and a dual master in sustainable mobility and civil and environmental engineering. She builds quantitative models to assess the holistic sustainability of mobility systems, using Life Cycle Assessment, Input-Output Analysis and socioeconomic appraisal among other quantitative methods.

Mes dernières références

My latest references

Anne de Bortoli, Zoi Christoforou. Consequential LCA for territorial and multimodal transportation policies: method and application to the free-floating e-scooter disruption in Paris. Journal of Cleaner Production, Elsevier, 2020, 273, pp.122898.


Anne de Bortoli, Lina Bouhaya, Adélaïde Feraille Fresnet. A life cycle model for high-speed rail infrastructure: environmental inventories and assessment of the Tours-Bordeaux railway in France. International Journal of Life Cycle Assessment, Springer Verlag, 2020, 25 (4), pp.814-830.


Anne de Bortoli, Adélaïde Feraille Fresnet, Fabien Leurent. Chapitre 3 - Analyse de Cycle de Vie des systèmes de transport. L’enrichissement de l’écoconception du cadre bâti - Ouvrage collectif issu des travaux de la Chaire ParisTech-Vinci, 2013-2018, 2018.


Anne de Bortoli, Adélaïde Feraille Fresnet, Fabien Leurent. Life Cycle Assessment to Support Decision-Making in Transportation Planning: A Case of French Bus Rapid Transit. Transportation Research Board 96th Annual MeetingTransportation Research Board, Jan 2017, Washington DC, United States.


Anne de Bortoli. Assessing environmental impacts of road projects : the recent development of specialized eco-comparators in France. XXVth World Road Congress, Nov 2015, Seoul


Anne de Bortoli. Pour un entretien routier durable : prise en compte des conséquences de l'interaction chaussée-véhicule dans l'aide à la décision des politiques de resurfaçage - illustration par un cas autoroutier français. Eco-conception. Université Paris Est, 2018.